« 修験道、初体験!その3 | Main | がんばれ!寛平さん!! »

July 06, 2009

修験道、初体験!その4

旅館の隣にお土産物屋があった。
昨日、予備の乾電池を買ったときに店の隅で発見。
どうしようか迷っていたんですが、結局ゲットしました。
Ohmine002

写真は吉野山で買った杖と一緒。
大峰山と墨書きしてあるし、、、scissors

参加者の皆さんは、それぞれ帰って行きます。

私はトライアスリートさんと吉野山に向かいました。
「カーナビで行きましょ!」とスイッチオン!

旅館の仲居さんが「天川弁財天」は有名な神社ですからぜひ!」と教えてくれたので、ちょっと参拝。
お邪魔して、官弊社と判明。何かの記憶にあった気がします。
Ohmine11
お札売り場に宮司さんと息子さん(?)とおぼしき神職さんがいらっしゃいました。

雨が降り出したので、すぐに移動します。

スルスルと山の中を通って吉野山の中腹のメインストリートに到着。
40分くらい載ったでしょうか。

私 「ココへ出るんですかぁ!近いですねぇ、そこ右に言ってください」
トライアスリートさん(以下H氏) 「これ?右へ行くんですか?」
私 「そっ!右!」
三度目ですから暗記しちゃっています。

ドンドン上がって行きます。
私 「もっともっとも〜っとまっすぐ!」
H氏 「へえ?!これ車で行けるんですか?」
私 「いけますよ!どんどん!」って、車道が終わるところが、金峯神社。

2005年6月、ここにお邪魔しました。

これがその記事

その時の姿がこれ!

これでも大分スマートになったのでした。ちなみに写真に写っている杖は、このとき吉野山で購入したもの。

Ohmine12
ここは(たぶん)吉野の蔵王権現がお祀りされる前から存在した地主の神様だったのでしょう。
車道の終わるところに鎮座なさっています。

拝殿からは本殿が見えません。階段が目の前にあるだけです。
でも、まあ良いや、参拝します。

4年前は、この休憩所(奥がけにいらっしゃる皆さんが休んだであろう山小屋?)におばちゃんを連れた男性二人がいらっしゃって、写真を撮らせてもらいました。
お一人は白装束で、頭には白鉢巻き。感動した事を思い出します。

今日は誰もいませんが記念に、、、。
Ohmine13



ココが吉野山からの大峰山奥駆け道です。
片道20数キロ。いつか挑戦できるのでしょうか、、、?

さて車に乗って、急坂を下ります。
H氏 「馬場さんがいなかったらココまでくるまでなんて来なかったですよ」scissors

またまた神社に到着。
ココは有名な吉野水分神社(みくまりじんじゃ)。
本居宣長の母親がこの神の託宣によって宣長を身ごもったと言う。
Ohmine14
初老の女性(神職?)さんが、いらっしゃいました。
4年前はもっとお年を召してやせた女性だった気がしましたが、、、。

神社参拝を終えて気が晴れた私たちは、いよいよ蔵王堂に向かいました。
、、、途中で杖を購入した道具屋を通過。
「おっと!ここだった!Hさん、車バックバック!」
お店には息子さんとおぼしき中年男性がいらっしゃった。
後からお母様が出ていらっしゃった。
「お元気そうですね♪私は数年前にココで杖をいただいて、今日も一本いただこうと思って参りました。おばちゃん、お元気そうで何より。これいただいた杖です。こんなに短くなっちゃいました」
お母様「まだ(この杖)使えるわねぇ、、、」
Ohmine003
息子さんが杖を選んでくれました。

「お元気でね」と言うとちょっとおまけしてくれましたyen

いよいよ金峰山寺へ、、、。

前回は在家の山伏さんにお寺にアポを取ってもらいましたが、今回は直接参りました。

Ohmine16
拝観料を払って蔵王権現に参拝しました。
その後、お祀りしてある本堂(?)のまわりを一周。右手裏に、お目当ての蔵王権現がいらっしゃいます。

生まれて初めてココにお参りした時。
お寺の中に入ったとたん、いい気持ちになりました。
「蔵王権現に歓迎していただいているのだ」と感じました

二度目(4年前)にお邪魔した時は、
「もっと修行をしろ!」と怒られた気がしました。

今回は、、、
なんと言いましょうか、、蔵王権現ははにかんでいらっしゃるように感じました。
なんででしょう?
この寺は大峰山の山上(大峰山寺)とこちら(金峰山寺)と二カ所に蔵王堂があったと言われたのだそうです。もともとは一体の寺だったようです。

早朝に大峰山寺にお詣りして、午後にこちらにお参りしたことになりました。
それを蔵王権現が、何かをメッセージとしてくださったのでしょう、、、が、まだ何の事やら判りかねています。こういうメッセージは時間が経って、沸々と感じるものがあるものです。まあ、怒られちゃったのではないので、とりあえずはホッとしました(笑)。

参拝を終え、Hさんとお茶をしました。
「吉野の葛餅を!」とHさんが言うのですが、私はウーロン茶にしました。
ついでに家族に「柿の葉寿司」を購入。
家族の好物なんです。親父1人が好きな事やっているので、少しはサービスしないと、、、。

橿原神宮にてH氏と別れました。

今回の旅は、H氏が誘ってくれなければ実現しませんでした。
洞川から吉野もバスの乗り継いで半日かかります。こんな効率的な移動は不可能でした。
ありがたい事です。

新幹線の中では目が冴えちゃって、本を読みつつ新横浜。
新横浜から八王子、拝島と乗り継ぎ、青梅へ到着。

二本の杖と二つの菅笠がかさばっちゃって、、、sweat01
ラッシュと重なっていたので、まわりの皆さんに迷惑をかけちゃいました。
菅笠を二つと杖二本、関東地方じゃなんと思われたでしょう?(笑)

青梅から奥多摩行きが30分待ち(22時12分発)
知人と遭遇し、ペットのお茶をいただいちゃいました。
御嶽で別れて車にいくと、、、バッテリーが上がっちゃって、、、coldsweats02
昨日の朝、急いでいたのでヘッドライトを点けっぱなしにしちゃったのでした。

ヤバいな〜sweat01どうしようかと考えました。

ふと見ると東峯園さんの調理場に灯がついていました。
奥さんに事情を話し、ブースターケーブルを借りて、息子さんが軽自動車でセルをまわすのを手伝ってくれました。

ぼろぼろになって帰宅したのが11時前。橿原神宮前駅から7時間。日本は狭くなりました。

、、、そんなことで、すごい旅は終わったのでした。

龍泉寺の水行は冷たいわ、西の覗きでは絶叫するわ、蔵王権現には興奮するわ、柿の葉寿司は重いわ、菅笠はかさばるわ、杖はつっかえちゃうわ、最後に東峯園の皆さんには助けていただくし、、、大騒ぎ。

本当に感謝に感謝を重ねる旅でした。

皆さんありがとうございました。

、、、まあ、性格は変わりませんね、、、(^-^;

4年前、あの参拝から20キロのダイエットに成功するのでした。
これを機会にまた、少しやせようと思いましたhappy01

おっと忘れるところだった。

今回いただいてきたお札と山伏修業の修了証です。

Ohmine001 右から吉野金峰山寺、大峰山寺、洞川龍泉寺、修了証。

今度は何時、お詣りできるでしょうか,,,?

 

、、、おしまい。

|

« 修験道、初体験!その3 | Main | がんばれ!寛平さん!! »

Comments

馬場さん、ご無沙汰してます。
私はハセツネの前哨戦として、昨年は熊野古道中辺路を歩きました。今年は小辺路と高野山町石道を歩きます。
大峰奥駆道は来年歩いてみたいとは思ってますが、なにぶん百数十キロの道のりですけど…、歩いてみたくなりました。

Posted by: ハマ | July 06, 2009 at 11:45 PM

おお!!ハマさんすごい!!

私もいつかは熊野詣でをしたいと、、、。

とりあえず、吉野金峰神社から大峰山への奥がけをやりたいです。異常?(笑)

Posted by: 馬場喜彦@駒鳥山荘 | July 07, 2009 at 12:32 PM

おーーーー

大作ですね!!!

ハセツネ並みとか

命の保証なしとか

凄いです!!!

Posted by: ぶーぶー | July 07, 2009 at 09:49 PM

大峰山の山伏体験&吉野への観光、
こちらこそお付き合いいただき、ありがとうございました。
早10日経ってしまいましたね!
帰りは少しトラブルがあったみたいですが、
無事に辿りつけたみたいで何よりです。
大峰山の行、一度は参加してみたかったので、
今回一緒に参加していただける方がいたので心強かったです。
吉野山の観光、馬場さんの解説付きだったので、
いつもより楽しむことができましたよ~。
関西方面にいらっしゃる折には何なりと声をかけてくださいね!
それでは、また機会をみてそちらの方にお邪魔させていただきます。

Posted by: 大阪のなんちゃってトライアスリート | July 08, 2009 at 02:50 AM

●ぶーぶーさんへ

距離はたいした事無いです。18名の団体行動ですから自分のペースにできない苦しさが、、、。

崖の修行は命が危ないですね。万が一と言う事があるでしょ?実際は、かなりサポートしてくれますので大丈夫です♪

●大阪のトライアスリートさんへ

ありがとうございました。
吉野山の奥がけ行は地下足袋が指定でした。
アレで4日間、毎日25キロは辛いですね。
でも何時かは挑戦!?

Posted by: 馬場喜彦@駒鳥山荘 | July 08, 2009 at 09:06 PM

Greate post. Keep writing such kind of info on your page. Im really impressed by your blog. Hey there, You have done a great job. I'll definitely digg it and personally recommend to my friends. I am sure they'll be benefited from this web site.

Posted by: minecraft | September 06, 2014 at 07:41 PM

I'm really enjoying the design and layout of your site. It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Fantastic work!

Posted by: here quest bars this | September 09, 2014 at 06:08 AM

Everything is very open with a very clear clarification of the issues. It was really informative. Your site is extremely helpful. Thank you for sharing!

Posted by: http://achatloiduflot.info/ | September 13, 2014 at 11:46 AM

Every weekend i used to pay a visit this site, as i wish for enjoyment, as this this website conations genuinely pleasant funny data too.

Posted by: quest bars | September 16, 2014 at 03:41 PM

Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

Posted by: plan cam sexe | September 22, 2014 at 04:52 AM

Heya! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no data backup. Do you have any methods to prevent hackers?

Posted by: Quest Bars | September 30, 2014 at 11:14 PM

Please let me know if you're looking for a article writer for your blog. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an email if interested. Thank you!

Posted by: facebook quest nutrition bars | October 09, 2014 at 01:43 AM

Why people still make use of to read news papers when in this technological globe the whole thing is available on web?

Posted by: Diet Plans for Women to Lose Weight | October 09, 2014 at 08:05 PM

Hi, I do think this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I'm going to return yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people. Quest Bars blogesaurus

Posted by: quest protein bars | October 09, 2014 at 09:24 PM

This piece of writing is actually a nice one it helps new internet people, who are wishing for blogging.

Posted by: facebook quest nutrition protein bar | October 11, 2014 at 07:10 PM

What's up Dear, are you truly visiting this site on a regular basis, if so after that you will definitely take pleasant know-how.

Posted by: Diet Plans for Women | October 12, 2014 at 03:30 AM

Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

Posted by: Diet Plans to Lose Weight | October 19, 2014 at 06:24 AM

Ӏt's actսаlly very complicated in this active life to listen neԝs on Television, so I just usee web foг tht puгpose, andd otain the most recent information.

Posted by: article spinner | October 22, 2014 at 05:52 AM

Hi there, I discovered your web site by means of Google whilst searching for a similar topic, your site got here up, it seems to be great. I have bookmarked it in my google bookmarks. Hello there, just became aware of your blog thru Google, and located that it's truly informative. I am going to watch out for brussels. I will be grateful for those who continue this in future. A lot of people will likely be benefited out of your writing. Cheers!

Posted by: strategie option binaire | November 06, 2014 at 06:58 AM

Greetings from Idaho! I'm bored to death at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I really like the information you provide here and can't wait to take a look when I get home. I'm surprised at how quick your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent blog!

Posted by: best Dating sites | November 10, 2014 at 09:05 PM

That is really interesting, You are an overly skilled blogger. I have joined your rss feed and stay up for seeking more of your wonderful post. Additionally, I've shared your site in my social networks

Posted by: clash of clans hack for mac | November 15, 2014 at 09:20 PM

Hi! I've been reading your website for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Porter Texas! Just wanted to say keep up the fantastic job!

Posted by: rencontres cougars | November 30, 2014 at 07:03 AM

It's awesome to pay a visit this web site and reading the views of all mates regarding this paragraph, while I am also eager of getting know-how.

Posted by: rencontre coquine buzz | January 21, 2015 at 10:55 AM

I've been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website. Studying this info So i'm glad to exhibit that I've a very just right uncanny feeling I discovered just what I needed. I so much without a doubt will make sure to don?t forget this website and give it a look on a relentless basis.

Posted by: campervan | January 23, 2015 at 01:43 PM

It's impressive that you are getting thoughts from this article as well as from our argument made at this place.

Posted by: strategie option binaire | January 31, 2015 at 06:28 AM

What's up to every body, it's my first pay a visit of this weblog; this weblog contains awesome and in fact excellent data designed for readers.

Posted by: Manual | March 22, 2015 at 11:28 AM

It's remarkable to go to see this web page and reading the views of all colleagues on the topic of this paragraph, while I am also zealous of getting familiarity.

Posted by: match.com | April 06, 2015 at 08:02 AM

This piece of writing presents clear idea designed for the new users of blogging, that actually how to do running a blog.

Posted by: hack tool for minecraft | May 27, 2015 at 05:15 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/91791/45555909

Listed below are links to weblogs that reference 修験道、初体験!その4:

« 修験道、初体験!その3 | Main | がんばれ!寛平さん!! »